Podczas ciąży organizm kobiety przechodzi ogromną ilość zmian. Zwiększający się płód, idąca za tym zmiana postawy oraz zwiększenie masy ciała w połączeniu ze zmianami hormonalnymi i często pojawiającym się bólem jest wyzwaniem tak jak dla lekarzy jak i terapeutów.

Pojawia się pytanie czy można skutecznie pomóc kobiecie która ma ból w trakcie trwania ciąży? Czy warto skorzystać z konsultacji fizjoterapeuty czy też osteopaty w trakcie ciąży jak i w połogu?

Oczywiście że warto i jak najbardziej można pomóc! W wielu krajach europy zachodniej wizyty kobiet w ciąży u osteopatów jak i fizjoterapeutów są powszechne. Wzrastająca świadomość kobiet że w sposób profesjonalny i bezpieczny można im pomóc powoduje że korzystają one coraz częściej z tego typu leczenia.

Niestety u nas w kraju nie jest to znany i powszechny sposób terapii, przez co pacjentki często są pozostawione same sobie. Wynika to z niskiej świadomości stosowania tego typu terapii jak i niewielkiej liczby profesjonalnie przygotowanych specjalistów. W naszej klinice staramy się przełamać ten stereotyp.

Czy ta terapia jest bezpieczna? W wypadku kobiet w ciąży zawsze pojawia się to pytanie w trakcie pierwszej konsultacji.

W klinice naszej zajmujemy się od piętnastu lat leczeniem kobiet w ciąży i po porodzie. Dokładna znajomość fizjologi okresu ciąży w połączeniu z badaniem neurologicznym, ortopedycznym oraz badaniem osteopatycznym i fizjoterapeutycznym pozwala na postawienie dokładnego badania klinicznego postawić diagnozę i dobrać odpowiednie techniki terapeutyczne.

Nie zajmujemy się dywagacjami typu „być może“. Dokładne postawienie diagnozy, często we współpracy z lekarzem prowadzącym stanowi o sukcesie całej terapii. Niech przykładem będzie tu patologia rozejścia się spojenia łonowego, które z naszego doświadczenia klinicznego jest bardzo często nie zauważane w badaniu klinicznym. W wielu przypadkach zastosowanie odpowiedniej procedury badania ortopedycznego pozwoliło by zdiagnozować ten problem a co za tym idzie zastosować odpowiednie leczenie chociażby przez zastosowanie specjalnego pasa. W wielu przypadkach pozwoliło by to oszczędzić wiele cierpienia.

Zatem, w czym możemy pomóc? Jakie problemy kwalifikują się do terapii?

• Ból krzyża – oczywiście jest pojęciem ogólnym. Wiele struktur kręgosłupa może dawać ból i naszą rolą jest określić czynnik bólowy. Obciążenia mechaniczne kręgosłupa, zaburzenia redystrybucji płynów w okolicy kręgosłupa, zwiększenie masy ciała wpływających na mechanikę kręgosłupa itd…
  • Ból klatki piersiowej oraz szyji – zmiany krzywizn kręgosłupa, powiększenie piersi, zwiększone ciśnienie w jamie brzusznej bywa często przyczyną bólu klatki piersiowej. Odnośnie do bólu odcinka szyjnego ich przyczyna może wynikać bezpośrednio z powodu ciąży lub może on pojawić się niezależnie. Stanowi on często problem natury ortopedyczno-neurologicznej i jest leczony przez nas z powodzeniem (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa wynikających z fizjologii coiąży).
  • Rwa kulszowa, rwa ramienna, neuralgie – chociaż są to problemy od kręgosłupowe, piszemy tu o nich oddzielnie ponieważ często są to stany ostre lub bardzo ostre. W związku z ograniczeniami dotyczącymi leczenia farmakologicznego w trakcie trwania ciąży wypracowaliśmy w oparciu o aktualna wiedzę i nasze doświadczenia procedury które pozwalają w sposób bezpieczny i skuteczny pracować nawet z bardzo ostrymi stanami.
  • Ból miednicy, spojenia łonowego – wynikają one z destabilizacji miednicy (wpływ hormonów, elastyny), utraty stabilności w obrębie połączenia lędźwiowo-krzyżowego jak i coraz większych obciążeń mechanicznych.
  • Uogólnione bóle tkanek, obrzęki, bezsenność, wysokie ciśnienie krwi, cierpnięcia, mrowienia, zespół cieśni nadgarstka, jak i wiele innych problemów z którymi pracujemy. Czynnikami sprawczymi które powodują ból i różnego rodzaje objawy ze strony organizmu w trakcie ciąży to nie tylko obciążenia mechaniczne. Istotnym elementem który bierzemy pod uwagę w trakcie stawiania diagnozy jak i leczenia to zmiany hormonalne związane z wydzielaniem hormonów w tym relaksyny i estrogenu. Pojawiające się obrzęki i szereg zaburzeń wynika z zaburzeń krążenia płynów oraz pojawiających się z tego zaburzeń cisnienia w tkankach. Ten stan rzeczy może doprowadzać do kompresji różnych struktur a co za tym idzie powstania stanów zapalnych. Dobre badanie internistyczne wraz ze znajomością semiologii jest tu bardzo ważne.

Jak widzimy nie tylko obciążenia mechaniczne ale także zmiany fizjologiczne w organizmie a w szczególności zmiany hormonalne jak i zaburzenia drenażu związane z retencją płynów są często przyczyną problemów. Wszystkie te czynniki bierzemy pod uwagę w badaniu i terapii pacjentki.

Jak pomagamy?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Staramy się odnaleść czynnik który powoduje ból czy też stwierdzone zaburzenia. Dokładne określenie czynnika sprawczego (często nie musi on być związany z mechanicznym podłożem generowania bólu) warunkuje dalszą terapię.

W jednych przypadkach wstrzymamy się od interwencji i będzie to lepsze od terapii która może pogorszyć stan pacjentki, w innych przypadkach będzie to terapia mechaniczna – np. ćwiczenia, mobilizacje, techniki oddechowe, techniki mobilizujące tkanki. W przypadku zaburzeń związanych z drenażem płynów zastosujemy techniki masażu limfatycznego czy też techniki powięziowe. W stanach ostrych wykorzystamy specjalne procedury terapeutyczne opracowane do leczenia stanów zapalnych. Spektrum technik możliwych do wykorzystania w pracy z pacjentką jest bardzo szeroki – jest on także uzależniony od danego trymestru ciąży i ogólnego stanu klinicznego pacjentki.

W swojej pracy wykorzystujemy też wiele ćwiczeń jak i technik które mają jak najszybciej pomóc naszym pacjentkom po porodzie.

Szczególny nacisk kładziemy na profesjonalizm naszych działań, dzięki ukończeniu międzynarodowych szkoleń z zakresu terapii kobiet w ciąży jak i w połogu, szkoleń z zakresu medycyny ortopedycznej, osteopatii oraz wielu innych metod postępowania nasza terapia jest bezpieczna i skuteczna.