This is the company logo Skip to Navigation |  Skip to Content

O operacjach kręgosłupa

Czy operacja kręgosłupa jest konieczna? Są sytuacje w których nie ma innej możliwości i operacja jest jedynym wyjściem. Jednak w większości przypadków może być skutecznie leczona poprzez nowoczesne metody terapii, rehabilitacji funkcjonalnej czy osteopatii medycznej.  O kwalifikacji osoby do operacji decyduje diagnostyka czynnościową i diagnostykę obrazową. Kluczowym znaczeniem są objawy przewlekłe z dużym ubytkiem neurologicznym lub objawy, które powtarzają się cyklicznie z dużą częstotliwością (3-4 incydenty w roku). To oraz badania kliniczne - czynnościowe wraz z fiagnostyką obrazową, określają nam potrzebę opercji bądź rehabilitacji. W wielu sytuacjach, nawet przy początkowo bardzo ostrych objawach bólowych, przyczyna może być skutecznia wyleczona najnowszymi metodami rehabilitacji bez najmniejszej konieczności zabiegu chirurgicznego.

Każdy z nas powinien wiedzieć, że ból kręgosłupa przedłużający się powyżej 4 tygodni, jak również ból promieniujący do kończyn jest sygnałem, że problem jest poważny i powinniśmy skontaktować się w celu konsultacji oraz wykonania odpowiedniej diagnostyki.

Uwaga: Film przedstawia fragment zabiegu operacyjnego.
Film nie jest wskazany dla osób wrażliwych.
Dysektomia

źródło - (user) sykotrevize

Pamiętajmy, że ból dolnego odcinka kręgosłupa trwający powyżej 2 miesięcy staje się bólem przewlekłym, z którym walka jest dużo trudniejsza i przynosi gorsze efekty. Z drugiej strony pamiętajmy również, że tylko kilka procent pacjentów z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa lędźwiowego, u których rozpoznano dyskopatię, wymaga ostatecznie leczenia operacyjnego. W większości przypadków pacjenci wymagają w pierwszej kolejności intensywnego leczenia pod okiem specjalistów rehabilitacji.
    Tylko u niewielkiej grupy pacjentów, u których objawy kliniczne i obraz badań radiologicznych jest poważny, pierwszym etapem leczenia jest leczenie operacyjne. Najpoważniejszymi objawami skłaniającymi neurochirurga do podjęcia decyzji o pilnej operacji są duze, ubytkowe objawy neurologiczne pod postacią osłabienia funkcji mięśni kończyn, zaburzenia funkcji zwieraczy, zaburzenia czucia dotyku na kończynach, jak również bardzo silne zespoły bólowe z promieniowaniem.

Typy operacji:

Nukleoplastyka, Endoskopowe usunięcie krążka, Mikrochirurgiczne usunięcie krążka, Usunięcie krążka z dostępu przedniego ze stabilizacją międzytrzonową sztuczną protezą krążka, Usunięcie krążka ze stabilizacją międzytrzonową i stabilizacją przeznasadową, Vertebrectomia,  Artrodeza, Artoplastyka, Stabilizacja dynamiczna DIAM, Stabilizacja kręgozmyku.