This is the company logo Skip to Navigation |  Skip to Content

Rwa kulszowa - stan ostry !!!

Stan Ostry - Rwa Kulszowa

- występują silne dolegliwości bólowe, pacjent nie może chodzić, konieczne jest leżenie i leczenie farmakologiczne;

- pierwszą czynnością powinno być położenie się do łóżka ( bardziej wskazane jest położenie się na twardym podłożu)
- nogi powinny być zgięte w stawach biodrowych i kolanowych pod katem 90 stopni (jest to tzw. pozycja odbarczająca )
- należy ograniczyć do minimum ruchy tułowia (kręgosłup powinien być unieruchomiony np. przez gorset lędźwiowy)
- jeżeli ból jest bardzo silny, wówczas do momentu przybycia neurologa podąć lek przeciwbólowy (np. Pyralgina)

Masz bóle kręgosłupa, możesz stosować maści lub żele bez recepty:
- o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i rozkurczającym mięśnie (zawierające np. diklofenak lub inne substancje), np. Fastum, Mobilat, Dicloratio żel; Naproxen, Veno-żel, Veral-żel, Voltaren, Olfen.

- Maści, żele i kremy na krótko złagodzą ból, ale na pewno nie zastąpią wizyty u specjalisty, a w późniejszym okresie leczenia specjalistycznego..

Nie nadużywaj środków działających tylko przeciwbólowo, gdyż mogą uszkodzić żołądek, wątrobę i nerki. Uśmierzają ból, ale nie leczą choroby!!!

Stosuj leki przeciwzapalne.
Nie odkładaj leczenia i zabiegów na później, gdyż choroba może stać się przewlekła, a zesztywnienia i przykurcze utrwalą się.

Leczenie dolegliwości korzeniowych kręgosłupa trwa bardzo długo i ciągnie się miesiącami. Dlatego też uzbrój się w cierpliwość podczas leczenia i nie zaniedbuj terapii.

Ulgę w dolegliwościach mogą ci przynieść zimne lub ciepłe kompresy.
Zimne, nawet z kawałkami lodu, przykładamy w pierwszym, ostrym okresie stanu zapalnego. Chłód powoduje skurczanie się naczyń krwionośnych, łagodzi obrzęki, dzięki czemu mniej odczuwamy ból.
Ciepłe kompresy (okłady nasączone gorącą wodą, termofor, butelka z gorącą wodą) najlepiej stosować po ustąpieniu ostrego stanu zapalnego. Ciepło działa rozkurczająco i rozluźniająco. Skuteczniejsze są mokre okłady, dlatego też można owinąć termofor mokrą ściereczką.

Bolące miejsca można rozgrzać za pomocą poduszki elektrycznej lub masażu danej okolicy ciała (szczególnie jeżeli zabieg jest połączony z wcieraniem maści rozgrzewającej lub przeciwzapalnej).