This is the company logo Skip to Navigation |  Skip to Content

Rehabilitacja
Powikłania

REHABILITACJA

Postępowanie rehabilitacyjne po zabiegu uwarunkowane jest techniką operacyjną oraz powikłaniami. Tradycyjnie od wielu lat jako unieruchomienie po zabiegu stosuje się gips udowy zakładany zaraz po rekonstrukcji. Kończyna umieszczana jest zgięciu w stawie kolanowym oraz w zgięciu podeszwowym w stawie skokowym na okres około miesiąca. Następnie gips skraca się do wysokości podudzia na okres 2 tygodni. Niestety unieruchomienie w opatrunku gipsowym niesie za sobą wiele powikłań tj. zanik mięśni, zmniejszenie ruchomości i odżywienia stawów, tworzenie się zrostów w okolicy ścięgna.

Inną formą zaopatrzenia dającą dobre rezultaty jest but ortopedyczny, który pozwala na szybsze obciążanie kończyny. W pierwszych dwóch tygodniach kończynę umieszcza się w łusce podudziowej, następnie używa się buta ortopedycznego z podwyższeniem pod piętę. Zaletą stosowania buta obok wczesnego obciążania kończyny jest wcześniejszy powrót do codziennych zajęć. Co więcej, but można zdejmować podczas rehabilitacji, co znacznie ułatwia pracę terapeucie oraz umożliwia wczesne wprowadzenie ćwiczeń.

Bez względu na technikę operacyjną oraz sposobu unieruchomienia rehabilitację należy rozpocząć jak najszybciej po zabiegu operacyjnym. Pierwsze dwa tygodnie to czas kiedy nie zaleca się obciążenia kończyny. Postępowanie rehabilitacyjne w tym okresie polega na kontroli stanu zapalnego oraz właściwej aktywizacji pacjenta. Drugi okres rehabilitacji trwający do około 6 tygodni po zabiegu polega na nauce prawidłowego obciążania kończyny podczas chodzenia w bucie ortopedycznym z użyciem kul. Celem tego okresu jest także zachowanie prawidłowej ruchomości w stawie kolanowym i biodrowym oraz zwiększanie siły mięśniowej głównie mięśni posturalnych. Podczas trzeciego okresu trwającego do 10 tygodnia po zabiegu należy doprowadzić do pełnego obciążania kończyny w bucie ortopedycznym.

Do 12 tygodnia pacjent pozbywa się buta a około 3-4 miesiąca powinien osiągnąć prawie całkowitą siłę mięśni łydki. W okresie tym szczególną wagę należy zwrócić także na trening propriorecepcji. Po 4 miesiącach program rehabilitacji skierowany powinien być głównie na ćwiczenia charakterystyczne dla danej dyscypliny sportowej oraz przywrócenie maksymalnych możliwości kończyny. Pełny powrót do aktywności fizycznej czy pełnego treningu sportowego zalecany jest po 5-6 miesiącach od zabiegu.

Należy pamiętać, że opisane powyżej ramy czasowe poszczególnych działań mogą ulec zmianie. Program powinien być dostosowany indywidualnie dla każdego pacjenta.

____________________________________________________________________________________________

Ścięgno Achillesa:
Anatomia