This is the company logo Skip to Navigation |  Skip to Content

Rehabilitacja
Powikłania

LECZENIE ZACHOWAWCZE

Leczenie zachowawcze (bez interwencji chirurgicznej) jest dobrym rozwiązaniem w przypadku przewlekłego bólu ścięgna oraz częściowych uszkodzeń. 6-12 tygodniowy program rehabilitacyjny w większości przypadków powoduje znaczący spadek bólu i polepszenie funkcji ścięgna. Od 71 do 100 % pacjentów wraca do poprzedniej aktywności. Szczególnie dobrze na leczenie zachowawcze reagują pacjenci młodsi Należy pamiętać, że leczenie różni się w zależności od charakteru zmian w ścięgnie.

W przypadku stanu zapalnego często stosuje się niesteroidowe leki przeciwzapalne doustnie lub bezpośrednio w ścięgno. Należy pamiętać, że stan zapalany trwa krótko (do 7 dni) więc stosowanie leków poza ten czas mija się z celem. Co więcej, niektórzy badacze twierdzą, że leki te niekorzystnie wpływają na proces gojenia się ścięgna.

W przypadku przewlekłego bólu ścięgna niezwykle istotne wydaje się przywrócenie prawidłowej ruchomości i ustawienia stopy. Fizjoterapeuci wykorzystują techniki terapii manualnej oraz tkanek miękkich wpływające na odzyskanie prawidłowej ruchomości, elastyczności ścięgna oraz przyśpieszenie procesów gojenia. Ważną częścią terapii jest trening ekscentryczny, szczególnie w przypadkach chronicznego bólu Achillesa. W terapii wykorzystuje się także dodatkowe metody tj. fizykoterapię czy taping mięśni łydki a także wkładki zapewniające podparcie dla naturalnych łuków stopy. Pozytywne rezultaty daje stosowanie laseru niskoenergetycznego. Stosowanie stretchingu mięśniowego, specjalnych ortez zakładanych na noc, podwyższenia pod piętę nie zostały potwierdzone naukowo.

Leczenie zachowawcze stosuje się także w częściowych i całkowitych przerwaniach ścięgna. Jeśli końce przerwanego ścięgna znajdują się wystarczająco blisko siebie, po kilkutygodniowym unieruchomieniu następuje ich zbliżenie oraz może dojść do odtworzenia ciągłości ścięgna. Kończyna umieszczana jest w gipsie w zgięciowym ustawieniu stopy na okres około 6-8 tygodni. Leczenie zachowawcze polecane jest także u pacjentów starszych z współistniejącymi chorobami, którzy nie mogą być poddani zabiegowi operacyjnemu. Do grupy tej zaliczmy pacjentów z cukrzycą, problemami z gojeniem się ran, chorobami układu krążenia czy neropatiami. W przypadku osób aktywnych fizycznie lekarze częściej decydują się na leczenie operacyjne.

____________________________________________________________________________________________

Ścięgno Achillesa:
Anatomia