„Proszę się oszczędzać, nie dźwigać i uważać na siebie. Spożywa Pani na początku posiłki lekkostrawne. W razie bólu proszę wziąć tabletkę.”
Takie zalecenia często dostają pacjenci podczas wyjścia ze szpitala po operacjach brzusznych. Wynika z nich wszystko i nic.
Pacjent wraca do domu i nie wie w jaki sposób ma pielęgnować ranę, jakich czynności unikać a w jaki sposób niektóre czynności można zmodyfikować aby ułatwić sobie życie.
OPERACJE PEZEZ BRZUCH czyli jakie? Operacje z dostępu brzusznego dzielmy na LAPAROTOMIE
czyli przecięcie skóry wraz z powięzią, mięśniami, otrzewną a w przypadku cc także samej macicy i ‘
LAPAROSKOPIE w przypadku, których przechodzi się przez te same warstwy ciała ale są to operacje mniej rozległe.

Do operacji przez brzuch należą np:

• Cesarskie cięcie
  • Operacja zamknięcia mięśnia prostego brzucha
  • Usunięcie przepukliny
  • Usunięcie macicy i przydatków (histerektomia)
  • Wszelkie operacje onkologiczne w obrębie jamy brzucha
  • Usunięcie wyrostka przy zapaleniu otrzewnej
  • Usunięcie endometriozy a także
  • Plastyka brzucha

Zarówno po laparotomii jak i laparoskopii potrzeba trochę czasu żeby dojść do siebie.
OPERACJA SIĘ UDAŁA, PACJENT PRZEŻYŁ 🙂 I CO DALEJ?
1. Po tygodniu od zabiegu okolicę rany można myć wodą z dodatkiem mydła. Zalecany jest natrysk i unikanie moczenia okolicy rany. Wcześniej pielęgnacja np. Oktaniseptem
2. Do czasu oddzielenia się strupów (ok. 2 tygodnie po zabiegu) ranę należy osłaniać jałowym, przepuszczającym powietrze opatrunkiem.
3. Kąpiele w wannie można zacząć po upływie min. 3 tyg od operacji jeśli gojenie przebiega prawidłowo – rana jest zamknięta, nic się z niej nie sączy.
4. Po upływie ok 48 h po zabiegu można leżeć na brzuchu – początkowo dla większego komfortu można podkładać pod brzuch poduszkę. Polecana jest też pozycja „leżnia w staniu”- czyli nogi oparte są na podłodze, natomiast od pasa w górę ciało spoczywa na leżance.
5. W czasie pierwszych 6 tygodni po zabiegu nie wolno dźwigać niczego cięższego niż 5 kg.
6. Po czasie 6-10 tygodni można stopniowo zwiększać ciężar dźwiganych przedmiotów do 10 kg, ale obciążanie się dozwolone jest jedynie przez krótki czas.
7. Aktywność seksualna a także używanie tamponów, jest niewskazane przez pierwsze 4 – 8 tygodni po operacji ze względu na zwiększone ryzyko infekcji.
8. Należy jeść produkty bogate w błonnik oraz dużo pić dla prawidłowego formowania stolca (przeciwdziałanie zaparciom).
9. Po okresie hospitalizacji i usunięciu cewnika zadbaj o pęcherz. Pij dużo wody i wypróżniaj pęcherz całkowicie. Pamiętaj aby nie wypierać moczu.
10. Gdy powstanie blizna konieczne jest jej uelastycznianie i masowanie aby nie doszło do zrostów a tkanki pozostały ruchome. (O bliźnie i pracy nad nią możesz przeczytać w jednym z wcześniejszych wpisów)
11.Podczas kichania, kaszlu lub śmiechu obejmij tak aby zaasekurować to miejsce i zmniejszyć ewentualne dolegliwości bólowe.
12.ODDYCHAJ – DUUUŻO – oddech to niedoceniana siła – dotlenia, masuje tkanki od wewnątrz, zmniejsza dolegliwości bólowe, redukuje poziom kortyzolu czyli wpływa na stress. Możesz też do tego wykorzystać różne aplikacje.
I i II doba
Delikatne ćwiczenia można rozpocząć 10-12 h po porodzie; ćwiczenia przeciwzakrzepowe, oddechowe torem
Kaszel/odkrztuszanie/kichanie poprzedzać stabilizacją rany pooperacyjnej
Wstawanie przez bok, unikanie dźwigania ciała do góry na wprost, aby nie przeciążać rany.
Nie można jeszcze leżeć na brzuchu!!!!
III- V doba
To co wcześniej
Można leżeć na brzuchu
Delikatna aktywizacja mięśni brzucha

FIZJOKLINIKA - KONTAKT

Masz pytania lub wątpliwości?

FIZJOKLINIKA

ul. Nowogrodzka 62 c