Lecznicze rozciąganie i profesjonalne ćwiczenia rozciągające. Rozciąganie pleców i ramion.

Dokuczają ci bóle ścięgien lub tzw. nerwobóle?
Spróbuj je delikatnie rozruszać.

Rozciągacie się po treningu? To świetnie. Dzięki temu organizm łatwiej wraca na „zwolnione obroty”. Pamiętajcie tylko, żeby nie robić tego przed ćwiczeniami! Wówczas potrzebna jest rozgrzewka. Rozciąganie powinni docenić nie tylko biegacze, osoby trenujące na siłowni, czy uprawiające innego rodzaju sporty. Odpowiednio zastosowane zadziała bowiem leczniczo w wielu różnego rodzaju dolegliwościach.

Pomoże osobom, które cierpią z powodu zmian zwyrodnieniowych ścięgien, czyli tkanek łączących mięśnie z kośćmi. Większość osób kojarzy nazwę „zwyrodnienia” z bólami stawów. Jednak zmiany degeneracyjne rozwijają się także w ścięgnach i dochodzi do nich dość często. Zwykle kłopoty sprawiają ścięgna znajdujące się od strony tylnej łydki (ścięgno Achillesa), w okolicy bocznej łokcia (tzw. łokieć tenisisty), w przedniej części kolana: (tzw. kolano skoczka) oraz na podeszwie stopy, gdzie kłopoty sprawia rozcięgno podeszwowe (potoczna nazwa schorzena, to ostroga piętowa).

brak zdjęcia

Dlaczego ścięgna dokuczają? Otóż gdy dochodzi do zmian degeneracyjnych, do światła ścięgna wnikają dodatkowe naczynia włosowate (w zdrowych tkankach jest ich znacznie mniej) a wraz z nimi nerwy. Dlatego im większy chcemy podjąć wysiłek, im mocniej ścięgno jest eksploatowane, tym niestety odczuwamy silniejszy ból. Można go złagodzić rozciągając chore tkanki. Podczas napięcia, które wówczas występuje w ścięgnie, dochodzi do zamknięcia światła tych dodatkowych naczyń krwionośnych. Niedożywiony nerw przestaje przewodzić bodźce i wówczas czujemy ulgę. Efekt utrzymuje się nawet do 3 godzin po rozciąganiu. Z czasem liczba naczyń się zmniejsza, więc ból ulega złagodzeniu na stałe. Jak rozciągać ścięgno Achillesa pokazujemy w ćwiczeniu 1.

rozciągnięcie, tym nerw gorzej je toleruje. Należy więc napinać mięśnie łagodnie i płynnie (ćwiczenie powinno być odczuwane jako przyjemne). Przykładem rozciągania, podczas którego możemy sobie pomóc przy dolegliwościach nerwu kulszowego jest ćwiczenie nr 2.

Uwaga! Jeśli ból, drętwienie czy inne objawy związane z uciskiem nerwów są silne, zawsze najpierw należy wybrać się do specjalisty: fi zjoterapeuty, specjalisty terapii manualnej lub lekarza. Być może trzeba będzie zastosować leczenie innego rodzaju. Konsultacja terapeuty jest też niezbędna jeśli ból nasila się podczas albo po ćwiczeniu lub gdy problem trwający od ok. tygodnia nie zmniejsza się.

1. Pomoże w przypadku problemów ze ścięgnem Achillesa. Stan na schodku tak, by przednia czesc stopy stała na jego krawędzi, a pieta opadała poniżej jego poziomu. Wystarczy po prostu stac w ten sposób, nie należny wykonywać żadnych ruchów. Można przytrzymać się ściany lub poręczy, by łatwiej zachować równowagę. Ćwiczenie powinno być wykonywane 3-5 razy dziennie przez piec minut. Ćwiczyć trzeba w butach, dzięki temu zmniejsza się obciążenie przodostopia.

Lecznicze rozciąganie łydek. Ćwiczenia rozciągające nóg na schodku.

2. Ćwiczenie dla osób cierpiących z powodu rwy kulszowej. Tę nogę, do której promieniuje ból oprzyj piętą o stopień (druga noga może być ugieta, lub wyprostowana, jak ci wygodniej). Utrzymuj wyprostowane plecy i pochylaj się ku przodowi tak, jakbyś chciała położyć pępek na udzie. Podczas nachylania powinnas poczuć „ciągnięcie” ze strony nerwu – możesz je odczuwać tak, jakby napinał się bolesny mięsień. Skup się na swoich odczuciach. Napinaj nerw delikatnie przez ok 30 sekund. Powtarzaj co godzinę.

brak zdjęcia