Spis treści:

Dlaczego trening? To pytanie zadaje nam wielu pacjentów, terapeutów z innych klinik i lekarzy. Odpowiedź jest bardzo prosta. Lata pracy z naszymi pacjentami za pomocą różnych metod fizjoterapeutycznych, terapii manualnej jak i osteopatii pokazały nam, że są one niewystarczające w przywracaniu zdrowia i sprawności naszym pacjentom. W wielu chorobach i dysfunkcjach narządu ruchu trening medyczny jest nieodzownym elementem terapii. Bez niego nie jesteśmy w stanie w skuteczny sposób pomóc naszym pacjentom. Można by rzec, że koncepcja ta ewoluowała w naszej klinice przez ostatnie dziesięć lat. Po prostu w pewnym momencie zobaczyliśmy, że terapia w gabinecie, leczenie osteopatyczna jest niewystarczające i jeśli chcemy mieć zdrowych pacjentów to musimy zaproponować im coś więcej. Przez ostatnie dziesięć lat bardzo intensywnie szkoliliśmy się z zakresu treningu medycznego, siłowego i innych metod treningowych tak że w skuteczny i profesjonalny sposób możemy pomagać naszym pacjentom jak i szkolić innych fizjoterapeutów i trenerów pokazując im nasz model terapii oparty na naszym doświadczeniu jak i badaniach naukowych.

Korzyści z zastosowania treningu

Jako że trening to proces, w którym nasze ciało się adaptuje i zmienia, zmianom ulegają także różne funkcje i układy w naszym organizmie. Są to między innymi:

• Przyspieszenie metabolizmu
  • Przyrost masy mięśniowej
  • Lepsza równowaga
  • Zwiększenie zakresu ruchów w stawach
  • Zwiększenie utlenienia krwi
  • Zmniejszenie odczuwania bólu
  • Spadek spoczynkowego ciśnienia krwi
  • Spadek poziomu tkanki tłuszczowej
  • Niższy poziom lipidów we krwi (np. cholesterolu)
  • Zwiększenie gęstości kości (zapobieganie osteoporozie)
  • Zapobieganie wielu chorobom (cukrzyca typu 2, depresja, choroby serca, choroby płuc, choroby aparatu ruchu)
  • Ochrona przed demencją starczą
  • Lepsza gospodarka hormonalna
  • Poprawa samooceny
  • … i wiele, wiele innych

Na czym polega trening?

Magicznym słowem, o którym rozmawiamy z naszymi pacjentami jest adaptacja. Dążymy do wytworzenia różnego rodzaju zmian fizjologicznych, morfologicznych czy też funkcjonalnych w układach i narządach tak aby przystosować je do wykonywania pracy w coraz to nowych warunkach. Trening jest niczym innym jak działaniem stresowym na nasz organizm, który to w trakcie procesu treningowego odpowiada szeregiem zmian przystosowawczych. Nie trenujemy dla samego trenowania. Mamy określone cele w pracy z naszymi pacjentami i dążymy do ich realizacji w sposób skuteczny i konkretny.

Trening – wskazania

Wskazań do treningu medycznego w naszej klinice jest bardzo wiele i zajęło by dużo miejsca ich wymienianie tutaj. Różnego rodzaju choroby narządu ruchu, ale także zaburzenia metaboliczne, choroby internistyczne, stany przed i po-operacyjne, wady postawy jak i modyfikacja czy też poprawa treningu medycznego są wskazaniami do treningu, który realizujemy w naszej przychodni.

Trening – przeciwskazania

W kontakcie z lekarzem lub terapeutą prowadzącym określamy przeciwskazania do treningu medycznego. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenie w pracy z pacjentami jesteśmy w stanie tak dobrać trening i metody treningowe, że naprawdę niewielu pacjentów nie może korzystać z dobrodziejstw treningu. Proces treningowy jest ustalany wspólnie z terapeutą i często lekarzem co wpływa na jego efektywność.

Trening – jak wygląda trening

Wizyta odbywa się na sali treningowej, na którą wstęp jest bezpośrednio z szatni, gdzie należy przebrać się w wygodny, niekrępujący ruchów strój sportowy. Obuwie sportowe nie jest wymagane, jednak może być przydatne.
Początek wizyty nie różni się od standardowej wizyty fizjoterapeutycznej. Przeprowadzamy wstępny wywiad dotyczący stanu zdrowia przebytych terapii, przebytych kontuzji, przebytych zabiegów operacyjnych, aktualnych bóli i problemów.
Następnie przechodzimy do wykonania testów czynnościowych, które mają nam pomóc w postawieniu/potwierdzeniu diagnozy.
W kolejnym kroku, jeżeli pacjent posiada badania obrazowe, zajmujemy się ich sprawdzeniem w celu weryfikacji wcześniej założonej diagnozy.
Jeżeli pacjent jest bólowy, następnym krokiem jest znalezienie pozycji bez bólowych oraz takich które ten ból potęgują, aby dobrać pozycje i konkretne ruchy do poszczególnych ćwiczeń. Jest to bardzo ważny etap w diagnozowaniu naszych pacjentów.
Następny krok to praca nad „zdjęciem” bólu. Konkretne pozycje ułożeniowe, zabiegi manualne, ćwiczenia, ruchy, które spowodują zmniejszenie objawów.
Kolejnym krokiem jest rozgrzewka. W jej skład wchodzą często ćwiczenia, które mają przygotować nasz aparat ruchu do wysiłku – co za tym idzie rozgrzać stawy, podnieść tętno, przyspieszyć oddech.
Do pomocy posłużą nam różnego rodzaju rowerki stacjonarne czy bieżnie.
Część główna treningu jest dostosowana indywidualnie do potrzeb i wymagań trenującego pacjenta. Zależnie od priorytetów ćwiczącego – akcent jest kładziony na zmniejszenie bólu narządu ruchu, budowanie siły, wytrzymałości, szybkości, zwinności czy innych aspektów, które są ważne dla pacjenta. Trening układany jest daną jednostkę treningową, którą wykonujemy pod nadzorem trenera/fizjoterapeuty, który czuwa nad poprawnością przeprowadzanego treningu (techniką, ilością ćwiczeń, serii, powtórzeń, bezbolesnością ćwiczeń itp.)

Po sesji treningowej następuje wyciszenie, ćwiczenia oddechowe lub inna forma kończąca trening, która trwa około 5 min. Omawiane są pytania pacjenta co do odbytego treningu oraz rozwiewane wszelkie wątpliwości.

Optymalna ilość treningów

Ilość treningu zależy od stanu klinicznego pacjenta. Jest ona uzależniona od tego czy mamy do czynienia z procesem przewlekłym czy też stanem ostrym. Cele, które stawia sobie terapeuta z pracy z pacjentem jak i wiele czynników ma wpływ na to jaka ilość wizyt jest pożądana, jest to ustalane indywidualnie mając na uwadze wszystkie powyższe.

Trening - skutki uboczne

Trening medyczny nie niesie za sobą specjalnych skutków ubocznych. Oczywiście stan, do którego dążymy, czyli stan adaptacji wymaga zastosowania treningu jako czynnika stresującego co może wywołać zmęczenie jak i wiele podobnych zmian fizjologicznych. Są to stany które w sposób naturalny są związane z trenowaniem.

FIZJOTERAPIA, OSTEOPATIA, TRENING, LECZENIE BÓLU - BLOG

Artykuły | Wskazówki | Porady | Video