Spis treści:

Osteopatia, jest przez wielu praktykujących terapeutów i lekarzy nazywana medycyną XXI wieku. Jej stu letnia tradycja i ciągły rozwój spowodowały pojawienie się wielu nowoczesnych metod leczenia. Współpraca wielu międzynarodowych ośrodków naukowych spowodowała uwierzytelnienie tych sposobów leczenia we współczesnej medycynie.

Holistyczne podejście do pacjenta wymaga od osteopatów dużej wiedzy medycznej i dobrych umiejętności manualnych. Pacjenci dzięki temu otrzymują profesjonalną pomoc, dzięki której czują się bezpieczni i zaopiekowani.

Korzyści z zastosowania nowoczesnych metod w osteopatii

Spojrzenie na pacjenta jako całość, dokładne badanie i zastosowanie wielu metod leczenia daje pacjentom następujące korzyści.

• Dokładne badanie w gabinecie
  • Postawienie rzetelnej diagnozy
  • Leczenie wielu obszarów ciała
  • Dopasowanie metod do problemu pacjenta
  • Skrócenie czasu leczenia
  • Zmniejszenie kosztów leczenia
  • Szybsze dojście do zdrowia
  • Pełną informacje o procesie leczenia

HVLA

Są to techniki manipulacyjne często przez pacjentów kojarzone z nastawianiem dysków, kręgarstwem czy chiropraktyką. Ciągły rozwój osteopatii i technik manipulacyjnych zaowocował powstaniem technik HVLA które są technikami działającymi w sposób precyzyjny i subtelny. Są to techniki których celem jest manipulacja stawów w celu uzyskania prawidłowej ruchomości. Są one bezpieczne i praktycznie nieodczuwalne przez pacjenta w przeciwieństwie do wielu technik manipulacyjnych wykonywanych na długich dźwigniach. Wskazaniem do stosowania tych technik jest przywrócenie prawidłowej ruchomości w stawach. Zmiany zwyrodnieniowe, dyskopatia, ból są dobrymi wskazaniami do tego leczenia.

Techniki powięziowe

Tkankę powięziową znajdziemy we wszystkich narządach naszego ciała. Powięzi otaczają wszystkie komórki naszego ciała, są unerwione i mogą być źródłem bólu. Z racji swoich właściwości biomechanicznych pełnią wiele funkcji w organizmie ze stabilizacją włącznie. Bardzo ważnym elementem w pracy osteopaty są techniki stymulujące powięzi do ich prawidłowego działania. Są to techniki rozciągowe, dotykowe z wykorzystaniem igieł akupunkturowych czy też innych przyrządów. Sprawnie działająca tkanka łączna to sprawnie działający organizm. Bóle mięśniowo-powięziowe, napięcie mięśni, fibromialgia, punkty spustowe bólu, przykurcze tkankowe są wskazaniami do tego typu terapii.

Terapia wisceralna

Terapia wisceralna jest terapią stosowana na narządach jamy brzusznej. Rozwój technik obrazowania i diagnostyki ciała spowodowały większy wgląd w procesy narządów wewnętrznych a co za tym idzie w rozwój tych technik. Za pomocą tych technik zmniejsza się lub eliminuje dolegliwości układu pokarmowego. Praca na naszym „drugim mózgu” jakim jest nazywany nasz brzuch wpływa na cały organizm pomagając mu walczyć z wieloma chorobami. Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego, zastoje limfatyczne są wskazaniami do tej terapii.

Terapia czaszkowo-krzyżowa

Założeniem tej metody jest działanie na integralność układu nerwowego i tkanek go otaczających. Manualna stymulacja tkanek wpływa na poprawę ruchomości tkanek, które to wpływają na poprawę cyrkulacji płynu mózgowo-rdzeniowego co ma istotne znaczenie na procesy w układzie hormonalnym, nerwowym i trzewnym. Zaburzenia snu, bóle głowy, zaburzenia psychiczne i choroby ogólnoustrojowe są wskazaniami do tego leczenia.

Równoważenie napięć więzadłowych

Techniki BLT (Balanced Ligamentous Tension) zajmują się równoważeniem napięć więzadłowych. Stabilność każdego stawu jest zapewniona przez więzadła, znajdują się one w stanie fizjologicznej równowagi. Zaburzenie tego mechanizmu może skutkować powstawaniem wielu chorób. Stąd też pojawiła się potrzeba przywracania tych struktur do stanu pierwotnego za pomocą technik BLT. Zmiany zwyrodnieniowe stawów, kontuzje, ograniczenie ruchu i ból są wskazaniami do tego typu terapii.

Techniki Stilla

Są to bardzo delikatne techniki manipulacje zawierające bierne i czynne ruchy które są wykonywane w odpowiedniej kolejności mają wpłynąć na stan napięcia i funkcjonowania tkanek. Często są one stosowane w zastępstwie manipulacji. Ból, napięcie tkanek i ograniczenie ruchu są wskazaniami to tego typu leczenia.

Osteopatyczne techniki funkcjonalne

Do grupy technik funkcjonalnych należą techniki napięcia i przeciw napięcia oraz techniki pozycyjnego rozluźniania. Celem tych technik jest leczenie utraty ruchomości w tkankach, ograniczenie to skutkuje pojawieniem się patologii. Techniki te pojawiły się w latach 50tych naszego wieku, poprzez wykonywanie odpowiednich ruchów najczęściej w kierunkach przeciwnych do ograniczenia pozwala tkance odzyskać prawidłową funkcję. Bóle kręgosłupa i stawów są wskazaniami do tego typu terapii.

Osteopatyczny drenaż limfatyczny

Drenaż limfatyczny wykonany przez terapeutę pozwala na usprawnienie krążenia limfy co skutkuje przeciwdziałaniu chorobom wywołanym zastojem limfy. Terapia ta likwiduje obrzęki zastoinowe, stany zapalne chłonne i onkotyczne. Terapią ta stosujemy w wielu chorobach. Drenaż ten jest wsparty wieloma innymi technikami polegającymi na stymulacji różnych struktur ciała.

FDM

Jest to sposób pracy wykorzystywany przez naszych osteopatów. Celem tej metody jest anatomiczna korekcja powięzi. Badanie w dużej mierze opiera się na obserwacji mowy ciała pacjenta co w sposób bardzo dokładny pozwala ustalić topografię i chronologię zdarzeń powstawania określonych dolegliwości. Każda choroba daje zmiany w tkankach. Za pomocą technik FDM udaje się nam wpłynąć na kształt zmienionych tkanek przywracając ich prawidłowe funkcjonowanie. Przykurcze tkankowe, uszkodzenia tkanek, świeże kontuzje jak i przewlekłe bóle sa wskazaniem do wykonywania technik FDM.

Igłoterapia

Metod ta jest sosowana u pacjentów z bólem ostrym i przewlekłym w obrębie narządu ruchu. Likwiduje ona punkty spustowe bólu w tkankach mięśniowo-powięziowych. Stany przeciążeniowe, urazy, zapalenia wytwarzają w tkankach punkty bolesne które można zlikwidować za pomącą stymulacji igłą akupunkturową. Odmianą tej techniki jest stymulacja więzadeł. Łokieć tenisisty, bóle punktowe, rozlane bóle mięśniowo powięziowe są wskazaniem do leczenia tą metodą.

FIZJOTERAPIA, OSTEOPATIA, TRENING, LECZENIE BÓLU - BLOG

Artykuły | Wskazówki | Porady | Video