Fizjoterapia stomatologiczna zajmuje się badaniem funkcjonalnym oraz terapią tkanek układu stomatognatycznego odpowiedzialnych za żucie do których przede wszystkim zalicza się: mięśnie żucia, stawy skroniowo-żuchwowe oraz układ nerwowy koordynujący ich pracę. Ocenie i leczeniu podlegają także pozostałe mięśnie szyi i głowy, które uczestniczą w żuciu, połykaniu i fonacji.

Jesteśmy tu dla Ciebie, badanie i terapia jest bezbólowa i bezpieczna. Odpowiemy na wszystkie pytania, chcemy abyś poczuł się/poczuła w pełni zaopiekowana.

Jak przygotować się na pierwszą wizytę? Jak przebiega pierwsza wizyta? To bardzo proste! Poniżej znajdziesz opis postępowania w kilku krokach:

KROK 1- Pytania przesiewowe

Na początek odpowiedz na pięć prostych pytań, które pozwolą ci stwierdzić, czy objawy, których doświadczasz są powiązane z zaburzeniami skroniowo-żuchwowymi (TMD):

1. Czy kiedykolwiek czułaś/-eś BÓL w szczęce, skroniach, uchu lub przed nim po którejś ze stron?
  2. Czy w ciągu ostatnich 30 dni pojawiły się bóle głowy, które obejmowały skronie, potylicę lub szyję?
  3. Czy w ciągu ostatnich 30 dni miałaś/-eś sytuację, że podczas ruchu żuchwy pojawiły się dźwięki w stawie?
  4. Czy kiedykolwiek pojawiła się sytuacja, że nie mogłaś/-eś otworzyć ust w pełnym zakresie lub żuchwa “przystanęła” choćby na chwilę podczas ruchu?
  5. Czy w ciągu ostatnich 30 dni zablokowała Ci się żuchwa, tak, że nie mogłaś/-eś jej zamknąć?

Jeżeli chociaż jeden raz pojawiła się odpowiedź TAK, stanowi to podstawę do przeprowadzenia dalszej diagnostyki fizjoterapeutycznej w kontekście występowania zaburzeń skroniowo-żuchwowych.
Jeżeli NIE, wówczas zapoznaj się z innymi wskazaniami , kiedy pomoc fizjoterapeuty może być przydatna

KROK 2 – zapis na wizytę

Możesz to zrobić telefonicznie 533 606 606, 533 696 696 lub umów wizytę.

KROK 3 – dokumenty

Skompletuj historię leczenia, przypomnij sobie kolejność wydarzeń, a także przygotuj badania obrazowe (płyty wraz z opisami): RTG, pantomogram, CBCT itp., jeżeli były one wcześniej zlecone. Używasz szyny lub aparatu? Nosisz okulary? Zabierz je ze sobą.

Jeśli nie masz badań nie jest to przeciwskazaniem do podjęcia przez nas badania i terapii. Z naszego doświadczenia wiemy że opóźnienie wizyty (np. z powodu oczekiwania na badanie, inną konsultację) przynosi wiele szkód i w konsekwencji często wydłuża czas terapii. Jeśli zajdzie taka potrzeba skierujemy Cie na badania u wybranych specjalistów.

Następnie wypełnij poniższe formularze i przynieś je ze sobą na wizytę. Jeżeli z jakiś przyczyn nie możesz tego zrobić, po prostu przyjedź 15-20 min wcześniej do Fizjokliniki i wypełnij je na miejscu w oczekiwaniu na wizytę. Informacje w nich zawarte są bardzo istotne dla prawidłowej diagnostyki TMD, oceny Twojego aktualnego stanu, a także dla monitorowania postępów prowadzonej fizjoterapii. W związku z tym proszę poświęć Ci im należytą uwagę.

1. GCPS (ang. Graded Chronic Pain Scale)
  2. JFLS-20 (ang. Jaw Functional Limitation Scale)
  3. PHQ-9 (ang. Patient Health Questionnaire)
  4. GAD-7 (ang. General Anxiety Disorder)
KROK 4. WIZYTA

Pierwsza wizyta ma na celu przeprowadzenie następujących czynności:

1. Zapoznanie się z przebiegiem i dokumentacją dotychczasowego leczenia (np. ortodontycznego czy chirurgicznego itp.).
  2. Przeprowadzenie wywiadu oraz omówienie wyników wypełnionych wcześniej kwestionariuszy, wykonanie badania funkcjonalnego oraz manualnego układu ruchowego narządu żucia (na które składa się badanie zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz jamy ustnej – dla Twojego komfortu w gabinecie dostępne są szczoteczki i pasta).
  3. Dodatkowo badanie obejmuje odcinek szyjny kręgosłupa. Jeśli jest potrzeba wykonujemy badanie rozszerzone narządu ruchu.

Rozmowa oraz badanie pozwalają wspólnie z pacjentem nakreślić cel oraz priorytety fizjoterapii, a także ustalić jej przebieg. Jeśli jest to możliwe wykonujemy od razu terapię. Staramy się ten czas wykorzystać jak najpełniej.

Wizyta trwa 40 minut.

Poniżej mogą się Państwo zapoznać z najczęściej zadawanymi pytaniami odnośnie do fizjoterapii stomatologicznej.

Kiedy powinienem/powinnam zgłosić się do fizjoterapeuty stomatologicznego?

Jeżeli doświadczasz bólu lub sztywności mięśni żucia, bólu stawu skroniowo-żuchwowego, trzasków stawowych czy też zakres ruchu otwarcia/ruchów bocznych żuchwy jest ograniczony, wówczas warto zgłosić się do fizjoterapeuty w celu przeprowadzenia dalszej diagnostyki. Więcej informacji znajdziesz tu (link do strony/artykułu)

Jak powinienem/powinnam się przygotować do pierwszej wizyty w ramach fizjoterapii stomatologicznej?

Wszelkie informacje dotyczące pierwszej wizyty znajdziesz w zakładce

Czy fizjoterapeuta może mi pomóc w przypadku zablokowania żuchwy?

Tak, jeżeli nagle zablokowała Ci się żuchwa i nie możesz jej w pełni otworzyć lub zamknąć buzi fizjoterapeuta wykonując techniki manualne, może przywrócić ruchomość.

Czy fizjoterapia stomatologiczna pomaga w przypadku bólu, sztywności lub napięcia mięśni żucia?

Tak, manualne techniki relaksacyjne dedykowane mięśniom żucia działają przeciwbólowo, zmniejszają ich napięcie, a także powodują zwiększenie ich elastyczności.

Czy fizjoterapia stomatologiczna pomaga w leczeniu bruksizmu (zaciskania zębów lub zgrzytania zębami)?

Tak, fizjoterapia stomatologiczna ma działanie wspomagające leczenie bruksizmu, gdzie pierwszoplanowa rolę odgrywa edukacja pacjenta. Równorzędnym elementem terapii jest wykonywanie technik wyciszających układ nerwowy za pomocą technik manualnych mających na celu, np. zmniejszenie napięcia mięśni żucia.

Czy bóle głowy w okolicy skroni, czoła lub potylicy mogą być spowodowane zaciskaniem zębów?

Tak, zaciskanie zębów, czy zwiększone napięcie mięśni żucia mogą powodować bóle głowy. Wywiad oraz badanie manualne i funkcjonalne pomaga odnaleźć przyczynę bólów głowy.

Czy mogę korzystać z fizjoterapii stomatologicznej w trakcie leczenia aparatem ortodontycznego?

Tak, fizjoterapia może być prowadzona zarówno przed założeniem aparatu, a także na każdym etapie jego stosowania jego stosowania. Konsultacja przed założeniem ma na celu zebranie wywiadu oraz przeprowadzenie badania w celu sprawdzenia stanu narządu żucia. Głównym celem fizjoterapii w trakcie stosowania aparatu jest działanie przeciwbólowe, a także rozluźniające mięśnie żucia.

Kiedy powinienem/powinnam zgłosić się na fizjoterapię - przed czy po operacji ortognatycznej (twarzowo-szczękowej)?

Pierwsza wizyta powinna odbyć się przed operacją, tuż po ustaleniu planu i harmonogramu leczenia z chirurgiem i ortodontą. Konsultacja fizjoterapeutyczna ma na celu zebranie wywiadu oraz przeprowadzenie badania. W przypadku występowania objawów ze strony mięśni żucia czy stawów skroniowo-żuchwowych i podjęcie odpowiedniej terapii. Więcej informacji nt. fizjoterapii w chirurgii twarzowo-szczękowej znajdziesz tu Fizjoterapia po zabiegach chirurgii twarzowo-szczękowej