Spis treści:

Masaż tkanek głębokich jest rozwiniętą formą masażu. Jak sama nazwa wskazuje jego celem jest odziaływanie na tkanki położone pod strefą powierzchowną tkanek oraz skóry. Wykonanie w sposób skuteczny tej terapii wymaga większej wiedzy anatomicznej oraz topografii tkanek. Masaż ten może oddziaływać na trzewia pacjenta, przyczepy mięśniowe, ścięgna, okostną czy też inne struktury naszego ciała.

Korzyści z zastosowania masażu tkanek głębokich

Masaż tkanek głębokich niesie za sobą wiele pozytywnych efektów, wśród nich możemy wymienić:

• Wyeliminowanie, redukcję bólu
  • Poprawę ukrwienia tkanek
  • Poprawę przepływu limfy
  • Normalizację pracy narządów
  • Przyspieszenie gojenia się tkanek
  • Poprawę pracy narządów i tkanek między sobą
  • Uwolnienie napięć mięśniowych
  • Poprawę elastyczności tkanek
  • Likwidację punktów spustowych bólu

Na czym polega terapia tkanek głębokich?

Masaż tkanek głębokich polega na manualnej stymulacji tkanek pacjenta. Zależnie od problemu możemy się skupić na lokalnej stymulacji lub obszarach położonych dalej od źródła bólu. Stosujemy tu techniki, które wykorzystujemy w masażu klasycznym, ale także elementy rozcierania poprzecznego czy też akupresury. Działanie takie pozwala nam uzyskać duży efekt fizjologiczny polegający na stymulacji tkanki, poprawie dotlenienia jak i wytworzenia wielu substancji biologicznie czynnych które wspomagają proces gojenia.

Masaż tkanek głebokich – wskazania

Wiele jednostek chorobowych kwalifikuje się do terapii masażem głębokim. Masażem tym możemy stymulować wiele tkanek uzyskując pozytywny efekt terapeutyczny. Wskazaniami do tej terapii będą:

• Bóle kręgosłupa, w tym stany ostre
  • Zmiany zwyrodnieniowe
  • Bóle przewlekłe
  • Dyskopatia o różnym nasileniu
  • Bóle i zawroty głowy
  • Bóle twarzoczaszki
  • Bóle brzucha
  • Bóle stawów
  • Napięcia i bóle mięśni
  • Bóle brzucha
  • Choroby reumatyczne i układowe
  • Przewlekłe zmęczenie
  • Urazy
  • Stany przed i po operacyjne
  • Sztywności
  • Przykurcze

Masaż tkanek głębokich – przeciwskazania

Masaż tkanek głębokich jest bezpieczną formą terapii chociaż mogą się pojawić przeciwskazania do jego wykonywania. Będą to między innymi:

• Rany skóry
  • Inne zmiany skórne uniemożliwiające masaż
  • Zakrzepy
  • Zaawansowane choroby naczyń
  • Nowotwory
  • Gorączka
  • Zmiany dermatologiczne

Jak wygląda wizyta u terapeuty wykonującego masaż tkanek głębokich

Terapia masażem tkanek głębokich jest podobna do sesji masażu. Różnić się będzie zastosowanymi bodźcami, czyli stymulacją tkanek do których musimy dotrzeć za pomocą ucisku czy też rozcierania co wymaga zastosowania mocniejszych bodźców. Drugim elementem będzie to, że terapię tą będziemy stosować w różnych pozycjach w których będziemy układać pacjentkę lub pacjenta. Potrzeba taka wynika z tego, że pozycje te będą ułatwiać nam dotarcie do odpowiednich obszarów. Trzecim elementem jest to, że w terapii tej mamy możliwość zastosowania autoterapii dla pacjenta. Zatem często uczymy naszych pacjentów technik masażu głębokiego przy pomocy własnych dłoni lub różnych przyrządów tak aby w sposób efektywny mogli wykonywać terapię w domu. Sesja takiej terapii może trwać od kilku minut nawet do 40 minut.

Optymalna ilość zabiegów masażu tkanek głębokich

Ilość zabiegów masażu głębokiego zależy od stanu klinicznego pacjenta. Niejednokrotnie jedna sesja masażu może przynieść pozytywne efekty. W przypadkach, gdzie zmiany tkankowe są bardziej zaawansowane, mamy potrzebę wykonywania od kilku do kilkunastu terapii.

Masaż tkanek głębokich- skutki uboczne

Masaż głęboki nie niesie za sobą specjalnych skutków ubocznych. Musimy pamiętać o tym, że odziaływanie na tkankę może dawać lokalnie zaostrzenia, które są wynikiem zabiegu, mijają one najczęściej drugiego dnia. Przy globalnej pracy z pacjentami, informują nas oni o chwilowym zmęczeniu czy też senności po zabiegu, co jest spowodowane stymulowaniem tkanek a co za tym idzie także układu neurologicznego.

FIZJOTERAPIA, OSTEOPATIA, TRENING, LECZENIE BÓLU - BLOG

Artykuły | Wskazówki | Porady | Video