Bolesna miesiączka - naturalne sposoby na bóle miesiączkowe, ćwiczenia w czasie okresu.

Co miesiąc łykasz proszki przeciwbólowe i marzysz, żeby
okres się skończył? Pomóż sobie bez pomocy leków.

Większość kobiet odczuwa dolegliwości związane z miesiączką. Zazwyczaj dokuczają im bóle podbrzusza, często także kregosłupa lędźwiowego czy przedniej części ud. Ich charakter i natężenie są bardzo indywidualne i zależą m.in. od ogólnego stanu zdrowia kobiety, tego, czy jest zestresowana a nawet pogody. Często podczas tych trudnych dni pojawiają się także symptomy związane z pobudzeniem układu nerwowego i wegetatywnego, takie jak: zawroty i bóle głowy, nudności, uczucie zmęczenia i rozbicia, biegunka. Najbardziej nasilone są w 2-3 dekadzie życie (tzw. pierwotne bóle menstruacyjne), ale (na szczęście!) z wiekiem mają tendencję do zmniejszania się.

Zapewne większość pań doskonale zna metodę łagodzenie dolegliwości za pomocą ciepła – wystarczy położyć np. termofor na brzuchu albo w okolicy dna miednicy, by ból nieco zelżał. Niektórym osobom bardziej pomaga ogrzewanie okolicy lędźwiowej kręgosłupa. Ja proponuję wypróbować także inną metodę i położyć ciepły okład na odcinek piersiowy kregosłupa. Dziwne? Wcale nie! Na tym poziomie lokalizują się bowiem ośrodki autonomicznego układku nerwowego. Jeśli się ogrzewa właśnie tę okolicę, ulgę można odczuć w całym ciele.

Kolejną formą terapii są różnego rodzaju ćwiczenia. Pomocne mogą być np: regularny wysiłek tlenowy np. spacerowanie, bieganie, pływanie, łagodny stretching (rozciąganie), a także ćwiczenia oddechowe. Rodzaj aktywności należy dopasować do samopoczucia. Jeśli dolegliwości są silne, zamiast biegania lepiej jest wybrać spokojny stretching, ćwiczenia oddechowe lub relaksacyjne. Ten typ treningu wpływa na aktywację części układu nerwowego odpowiedzialnego za leczenie i regenrację. Mnóstwo przykładów na rozciągnie (np. mięśni przykregosłupowych, zwłaszcza lędźwiowych lub mięśni nóg)podaje w swoich felietonach pani Kasia Bem (w tym numerze na str… pisze o….). Warto skorzystać z jej propozycji. Proszę jednak pamiętać, żeby nie wykonywać ćwiczeń na siłę, nie napinać mięśni zbyt mocno, bo efekt może być odwrotny do zamierzonego. Podjęte działania powinny być delikatne, odczuwane jako komfortowe.

Przykładem treningu oddechowego, który pomoże złagodzić bóle miesiączkowe jest ćwiczenie 1. Ponieważ większość z pań jest przyzwyczajona do oddychania górną częścią klatki piersiowej, takie spokojne oddychanie torem przeponowym może okazać się sporym wyzwaniem. Warto jednak się tego nauczyć, ponieważ techniki oddechowe pomagają szybko zredukować nawet silny stres.

Warto wypróbować także jedną z technik masażu polegającą na rozcieraniu dłonią brzucha, w tym podbrzusza – ćw. 2 lub na rozluźnianiu mięśni dna miednicy przy użyciu piłki rehabilitacyjnej lub miękkiego wałka – ćw. 3.

Jeśli dolegliwości bólowe podczas miesiączki są bardzo silne, nie pomaga przyjmowanie leków przeciwbólowych ani ćwiczenia relaksacyjne, w dodatku, jeśli towarzyszy im silne krwawienie, należy udać się na konsultacje do ginekologa. Być może u podłoża problemów leżą schorzenia ginekologiczne np. mięśniaki macicy lub endometrioza. W takim przypadku trzeba będzie podjąć specjalistyczne leczenie

1. CWICZENIE ODDECHOWE Połóz sie na podłodze, ugnij kolana i złacz stopy tak, jak to widac na zdjeciu. Połóz rece po bokach dolnej czesci klatki piersiowej. Wykonaj 10 spokojnych, głebokich oddechów. Jesli poczujesz pod palcami jak wraz z wdechem dolne łuki zeber rozszerzaja sie, a nastepnie opadaja, to znak, ze oddychasz przeponowo. Przerwij i przez chwile oddychaj „normalnie” (dzieki temu zapobiegniesz hiperwentylacji, która moze objawiac sie zawrotami głowy) a nastepnie wróc do pogłebionych oddechów. Powtórz kilka razy, az poczujesz ulge

Ćwiczenia w czasie okresu na macie, łagodzenie bóli miesiączkowych.

2. MASAZ BRZUCHA I PODBRZUSZA. Reka płasko ułozona ponizej zeber wykonuj powolny ruch zgodny z ruchem wskazówek zegara. Uciskaj powłoki brzuszne delikatnie. Powinnas juz podczas masazu poczuc ulge, ale jesli tak sie nie dzieje albo dolegliwosci sie nasilaja – nie wykonuj tego cwiczenia

brak zdjęcia

3. ROZMASOWANIE DNA MIEDNICY. Usiadz na piłce rehabilitacyjnej i delikatnie kraz biodrami. Przetaczaj ja na boki, do przodu i do tyłu. Dzieki temu napiete w wyniku bólu miesnie, rozluznia sie, co zmniejszy dolegliwosci. Uwaga! Piłka nie powinna byc zbyt mocno napompowana. Mozesz tez usiasc okarkiem na miekkim wałku/ zwinietym kocu lezacym na krzesle lub taborecie. Podeprzyj sie rekoma o krawedzie krzesła tak, by ucisk nie był zbyt mocny i delikatnie poruszaj miednica przetaczajac wałek raz w jedna, raz w druga strone.

Ćwiczenia podczas miesiączki na piłce. Ćwiczenia na bolesne miesiączki.